fbpx

Není MLM jako MLM

5.3. 2018Lenka Uhrová2596x0

Když se podíváte na internet a hledáte informace o multilevel marketingu, najdete jich opravdu mnoho. Samozřejmě dost záleží na tom, co přesně hledáte. Když hledáte klady MLM, tak je najdete. To platí i naopak. Logické, že? 😉

Proč to ale píšu? Chci poukázat na to, že internet je plný článků či diskuzí, kde se tento systém řeší a každý si opravdu přijde na své. Pokud chcete v MLM prorazit, najdete spoustu zaručených tipů, jak uspět. Ale jestli se vám nedaří a hledáte důvody, proč činnost v MLM ukončit, páč rodina a známí se na vás dívají, jako byste čerstvě spadli z višně, že jste se do něčeho takového pustili, samozřejmě najdete též mnoho záporných informací o tomto modelu, které vás utvrdí v tom, že to není pro vás.

Všechno je v hlavě

Tím chci říct, že všechno je ve vaší hlavě. Pokud si mysl nastavíte tak, že MLM je opravdu podnikání jako každé jiné, pak to tak bude. No a jestli si tam chcete nechat pochyby a myšlenky, kterými vás zásobuje okolí a vezmete si za své jejich špatné zkušenosti – taky možnost.

To, že mají lidé špatné zkušenosti, zcela upřímně chápu a rozumím tomu. Ale proč kvůli tomu házet všechny do jednoho pytle? Představte si – máte chuť na pivo, takže když přijdete do pohostinství, objednáte si ho. Bohužel je špatně načepované, nebo ve špinavé sklenici, nebo má jinou vadu. Prostě vám nechutná. Znamená to, že už si nikdy jinde pivo nedáte? A budete každému říkat, že je pivo hnusné, ať ho nepijí?

Velmi o tom pochybuji, protože v jiné hospodě vám ho načepují dobře, nebo je tam jiná značka, nebo mají čisté sklenice… jinde vám chutná.  Chápete, co chci říct, že ano? Když to převedu do multilevel marketingu, mohlo by to vypadat takto.

Máte chuť začít podnikat a vrhnete se do MLM. Bohužel, narazíte na špatnou společnost, investujete nějaké vstupní poplatky, máte špatného sponzora, který se vám nevěnuje. Jednoduše – nejde vám to tak, jak si představujete. Po čase tedy skončíte a nastoupíte do zaměstnání, kde vidíte jistý příjem.

Za nějakou dobu vás osloví jiný sponzor, z jiné firmy, chce se vám věnovat a pomoci vám, abyste uspěli. Neplatíte žádné vstupní poplatky, tedy nic neztratíte. Půjdete do toho znovu? Odpovězte si sami.

Rozdíly ve firmách

Bohužel, firmy za své distributory zodpovídají jen do jisté míry, ale neovlivní, jakým způsobem v terénu pracují. Můžete narazit na špatného i dobrého sponzora. Jeden vás může nutit prodávat za každou cenu, a dokonce vás strašit nějakými sankcemi, o kterých podnik ani neví, druhý vám třeba přiroste k srdci, postará se o vás a dokážete s ním velké věci. Toto se může stát i v rámci jedné firmy. Bohužel.

Je také velký rozdíl mezi obory, kterými se různé firmy zabývají. MLM najdeme v oblasti zdraví, výživových doplňků, kosmetiky, prodej vysavačů, či hrnců a jiné. I ve finanční sféře funguje něco jako MLM, ale dost se to liší.

Je to spíš takové provizní schéma. Každopádně, od financí, můžete očekávat, že se budete muset hodně vzdělávat, abyste všechny produkty pochopili a uměli je nabídnou a prodat. Z finančních poradenství také vzniká nejvíce špatných zkušeností, řekla bych.

Pokud nejste absolutní profíci, může se stát, že někomu špatně poradíte, nebo uděláte chybně pojistku, nebo v dobré víře poradíte zaručenou investici, která v závěru neklapne… I když, to se může stát i profíkovi, protože nemůže ručit za společnosti, se kterými spolupracuje. Riziko je tady dost velké a člověk v tom musí umět chodit.

Na druhé straně, pokud si vyberete firmu s kosmetikou, nebo doplňky stravy, či parfémy a produkt vám přiroste k srdci, zamilujete si ho, o to líp se vám bude prodávat dál. Když se někde dobře najíte, taky restauraci doporučíte známým. Nebo jinou službu, se kterou jste spokojeni. Tak proč nedoporučit super produkt, se kterým máte dobrou zkušenost? Protože máte v hlavě myšlenku, že je s tím budete obtěžovat… Ale běžné zboží či služby, které se vám líbí je neobtěžují, je tak? 😉

Vymývání mozků

Jak říkám, je to všechno v hlavě. Najdete i informace, že MLM je jako sekta, kde vám vymývají mozky. Taky dost vtipné. Setkávání členů sítě bývají super akce. Dovíte se novinky o produktech, pokecáte s lidmi, co jsou na stejné vlně, můžete si vzájemně poradit co jak komu funguje v produktech i v obchodě… ale ještě jsem se nesetkala s tím, že by mi někdo vymýval mozek.

Nebo už ho mám vymytý, tak prezentuji dál??? 😁😆🤣Pardon, ty smajlíky, ale nevím jak jinak bych vyjádřila vtipnost tohoto tvrzení. Pod pojmem „vymývání mozků“ si konkrétně já představuji myšlenky typu – prodávat za každou cenu,… jak manipulovat s lidmi, aby koupili,… naše firma je ta nej a nikdo jiný… musíte přivést nové lidi, atd…. ale ne, jsou i lidi, kteří to dělají jinak.

Samozřejmě opět netvrdím, že nějaká takováto firma neexistuje. Pravděpodobně na trhu bude, protože jinak by nebylo tolik špatných zkušeností. Ale všechny opravdu nejsou takové. Člověk sám by měl vědět, kde má své hranice a co je mu příjemné či nepříjemné.

Pokud nemáte dobrý pocit z toho, co děláte, jděte od toho, netrapte se. Pokud váš sponzor bude proti a stane se z něj nepříjemný člověk, protože chcete odejít, už to je znamení, že děláte dobře.

Etika

Já mám meetingy s lidmi ze sítě moc ráda. Jsou velmi motivující a člověk se na nich může dost naučit a rozvíjet sám sebe. Pokud seberozvoj někdo označuje za vymývání mozků, s tím bohužel nic neudělám. Pravděpodobně bude tento člověk již naprosto dokonalý, nebo dost zakomplexovaný…

MLM by měl mít za úkol zlepšovat kvalitu života lidem, jak prodávajícím, tak kupujícím. A proto by distributoři měli dodržovat jakési etické zásady, např.:

• nechtít prodat za každou cenu
• nenutit lidi nakupovat, když o produkt nestojí
• nabídnout obchodní příležitost, ale netlačit na lidi
• nelhat o produktu ani o systému

Je toho mnohem víc, ale tyto jsou, alespoň pro mě, ty zásadní.
Je smutné, že někteří dealeři jdou přes mrtvoly, aby prodali. Ještě smutnější je, že to stejně učí i své lidi. Potom nemají o MLM kolovat takové příšernosti.

Zakopaný pes

Posláním tohoto článku má být to, že pokud cítíte, že by pro vás MLM mohl být ten pravý byznys, vybírejte si firmu dobře. Jak už jsem řekla, jestli se vám něco nelíbí, nebo nezdá, sponzor vám nechce říct všechny informace, nebo vám připadá, že něco tají – ověřte si firmu z jiných zdrojů, případně si najděte jinou. 

Někomu se může zdát podezřelé i to, že firma nechce žádné registrační poplatky, nemá povinné nákupy, má super bonusy v podobě firemních aut, či dovolených… ale ano, i tyto firmy existují. Jedné jsem součástí. Ale někomu to přijde tak super, že to ani nemůže být pravda. Může se zdát, že někde hluboko bude zakopaný pes…

Jo, je to tak, ten pes bývá zakopaný třeba v nás a v našem strachu, opustit své pohodlí a začít něco dělat 😉. Nebojte se toho psa vykopat. Jediný způsob, jak strach překonat je, udělat to, čeho se bojíme. Tak s chutí do toho, půl je hotovo! 😊

Vaše Lenka

Su holka z Moravy, kerá píše, jak jí zobák narostl. Můj příběh si můžete přečíst zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.